IZENZAREN

Tarabbut n izenzâren tega yat gh trubba ittyawêzlayen gh iger n uzawan atrar amazigh ; ur d mekli ka tega yat gh tmezwura iskren tamackut ad, maca mekli tzêli tarmit nnes ayelligh akw illa mad issaghen i wanaw ad n umarg (amarg n trubba) tazenzârt.

Nezdâr ad nini mas tmenaway tlalit nnes ; igh nssen mas d tarmiwin zwarnin n trubba zun d Laqdam ad tt yefkan ; d imuttiten dranin n tmetti tamerukit mad yad ffaghen irumiyen tamazirt. Azemz an agh d ggurant tiwetlin mqqurnin yiwin s yan wanaw n tudert ittuskan f ufugh d uzwag. Timizar akw illan berra n temdint zun d idraren negh izughar ur yakkan tanyaft igguten ur sul zdârent ad qqent isghawsaten n willi gisent illan. Yawi uya s ad nkkren isufughen n tawjiwin ar en ttrusen, zun d kraygat imezdi, gh wakal yâden. Akal imezdi tega temdint d isaragen nnes uqjiren n tudert. Ghin agh en nmaggaren ntteni zwar, s tarwa nnesen ilemma, d imerdukkuten izdin d tmukrisin n idels, win tpsikulujit, d win usghawsa ametti. Imukrisen ad akw kkand s tuggt nnesen asnara ur inmalan n tnebâdt ur ighin ad tasi, s tgharast ighdmen, timasayin llis bedda ttini gant tines.

Mnid n tmukrisin ad ittguduyen, d usyafa idran s uzwag d tikessâd nnad ittu yan ixef nnes, tugna d tmagit ; freken tarwa n imezdaghen ad imezwagen s mas d iqqan ad sigglen s kra n tgharast, tgit asnulfu negh tega tamaght, mas ttinin ayelli isisen gh ugunes nnesen, igi t taghamarg, negh yega tagudî negh tagerzâwt, negh ghas nnan uhu mnid udem iqqjren n tsertit tunsîbt. Inmuggur d usyafa ya d tizi lligh d ffaghent trubba gh tseggiwin yâden gh umadâl negh Merrok, iddren zun d anaw ad n waddad, gh gan The Beatles, Nas Lghiwan d tiyyâd.

Ddaw uzâzu n ufrak d izâttiwen n tudert, sdan iàezriyen ad s tmatarin mqqurnin kkusan gh umugh n umarg ttalsen negh mu ssliden ayt darsen zun d Ahwac d Rraways, asin imassen d ufan nger ifassen nnesen gen it gh tayessi negh uhu, ssentin ar ttiriren, s wawal nnesen d izmulen zdânt tgudîwin gh igunsiwen ittuten, ili nnesen yudên d waddad nnesen mnid tametti, mnid ixef d mnid timatarin yunfen igiwalen nnesen.

Gh ighladen llasnin n temdinin mezzîynin n ifus n Merrok, kran iàezriyen gh yega Iggut Abdelhadi, Chater, Boufertel, Aziz Chamekh d wiyyâd swangmen ad skren yat trabbut, ssaghen as izenzâren zun d izenzâren n tafukt ffaghen is s zik n umarg n trubba ad snulfun, sgrawlen amarg amazigh. Mad yad tunan teghwrît n umarg gh teswak n Dcheira d Inezgan, sffaghent tasffift izwaren gh useggwas n 1974.

Iseggwasen imezwura uraren zun d akw imezwura tayri, taghamarg, atigen mqqurnin n tametti ittenfruruyen mnid nnesen, flen d turarin sul nit mu ttalsen imarayen nnes ittigguten kraygat ass zun d :

Wad ittmuddun ar ittka tiqbilin wa àla rebbi
a yyi tarat yan lhêrz i tayri tmelk angh
negh "wa zzin, anna s tnnit a yellan" d "immi hênna ka f rbbigh tasa wala wul".
Maca, ur ikki uzemz yat s igh ufan agharas ten yiwin s tagwit, d tazît, d tnana izdâyen n imerdukkuten n tudert d ixef; kcmen s usarag yâden n umarg d iwaliwen yusin attân, tammara d tawda ittifsun kraygat ass gh ulawen, gh teswak ar ttighar teg asetci gh idammen, gh tguriwin d tiyyet n idinanen. Tizwuri n iseggwasen 80 agh nemaggaren taguri yad zdûn gis turarin ifkan timelsa idusen i tmagit n izenzâren:

ur immut ulegwmâd d is ka ikcem tillas
a tafukt lligh a yegmmer ka sul ur illan
ar nesmullugh azerg ur nemmut ur nsul
netghwi zun tghwi tmurghi gh igenwan ikk lhif akal.
Tama n tdusi n tguri yusin tagudî d tmmara llid yad isaggwan gh tizi yan timatarin mqqurnin n usnulfu atrar gh umarg amazigh, tlla yat tgharast n tiyyet d uzawan izêlin s trabbut ad. Maca, ur d sul msasan ayt trabbut yat tizi f kra n tghawsiwin ur nssen, yawi uya s ad tyyawskarent snat trubba : Izenzâren Abdelhadi, d Izenzâren Chamkh . Mad yad tssufgh kraygat yat gisent tisfifin, ifaw mas d Iggut ad izdâren ad yeg inezgi ad ikkusu isem n Izenzâren.

Azawan atrar : musique moderne / modern music
Tarmit : expérience / experience
Imnaway : correspondre / correspond
Imuttiten (sing : amutti) : mutations
Tametti : société, communauté / society, community
Asghawsa : besoin / need Amerdukku : violence, traumatisme / violence, traumatism
Tanbâdt : pouvoir / power
Tamasayt : responsabilité / responsability
Tagerzâwt : regret
Tasertit tunsîbt : politique officielle / official policy
Inezgi : être digne / to be worthy
 
Dans le champ musical amazigh (berbère), l'expérience du groupe Izenzarn présente des particularités. L'émergence de ce groupe se situe dans le contexte général des mutations sociales au Maroc post-protectoral. L'émigration (exode rural dans la terminologie sociologique marocaine) est devenue un phénomène irréversible. La société rurale s'installe dans le milieu citadin et se confronte à la fois aux processus violents d'intégration et d'assimilation et aux problèmes sociaux résultant de la gestion arbitraire des biens communs par la mafia makhzénienne. Cette situation nécessite l'invention de formes nouvelles d'expressions poético-musicales (ou l'adaptation des formes anciennes) pour exprimer à la fois la nostalgie des origines et la colère vis-à-vis de politiques abusives. Aussi, à cette époque, les groupe musicaux anglo-saxons (tels les Beatles) mais aussi marocains (Nass el Ghiwan, Jil Jilala, etc.) imposent leurs rythmes et influencent le développement de groupes de musique dite populaire. Mêlant instruments modernes et traditionnels, ces groupes interprètent des chants, inspirés de la tradition ancestrale ou exprimant les sensibilités actuelles d'une génération issue de la première vague des émigrants ruraux.

Fondé à la fin des années soixante par un groupe de jeunes issus des familles installées en ville, Izenzarn fait parti des premiers groupes amazighs à moderniser et à radicaliser la chanson amazighe. Après des tribulations sous différents noms, l'année 1974 consacre l'enregistrement de la première cassette. Ainsi s'entame la saison printanière du groupe, caractérisé par des chansons d'amour telles : Wad ittemuddun (voyageur), Wa zzin (Oh ! beauté), etc., de nostalgie et des valeurs traditionnelles : Immi Henna (Ma gracieuse mère)... avant d'embrasser les thèmes contestataires : ttuzzalt (poignard), ttâbla (plateau), tamurghi (sauterelles)... et ceci au début des années 80.

La contestation chez Izenzarn se caractérise par la mise en cause des discours dominants :

Iggut lebrîh idrus may sellan igh islêh…
Les discours abondent
Et pourtant
Personne n'écoute la raison
et la mise à nu de réalités difficiles :

Nettghwi zun d teghwi tmmurghi gh igenwan ikk d lhif akal…
Nous sommes
comme des sauterelles prises entre les cieux
et les terres asséchées,
une réalité où règnent la peur, l'oppression et la torture [tawda gh ugharas (la peur dans les chemins), izîtti wuzzal (barreaux de fer), ur nemmut ur nsul (ni vivant ni mort)…]

La réussite du groupe est due à son style musical insolite et à la poésie de ses chants qui présentaient déjà à la fin des années soixante-dix les germes d'une révolution dans le champ de la création poétique berbère moderne.

Après une mésentente, le groupe a connu une scission. Deux groupes se disputent le nom : Izenzarn Iggout Abdelhadi et Izenzarn Chamekh. Mais, c'est le premier qui a pu s'imposer grâce à l'image emblématique de son chanteur principal, Iggout Abdelhadi.
 
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